Idag sker den fjärde stora uppdateringen i Shoegazings historia (inte inkluderat lanseringen av engelska versionen). Ytterligare ett steg mot att bli mer av ett online-magasin, som är mer levande än bara det vanliga flödet, där äldre inlägg nu kommer lyftas fram på ett mer dynamiskt sätt.

 

Shoegazing startades 2012, och det var drygt tre år sedan sidan senast fick ett större ansiktslyft (mer om Shoegazings olika ”eror” längre ner), det är i samma anda som då som jag nu fortsätter. Som synes är temat och det mesta egentligen detsamma, det händer en del nytt överst, men själva bloggflödet kommer sedan precis som vanligt och uppdateras som innan med nya inägg ett par gånger i veckan. Flera av nyheterna handlar också om att göra att saker fungerar bättre på mobil, då en majoritet av läsandet av bloggen numera sker på smartphones. Nedan går jag igenom de olika förändringarna:

    • Toppbannern. Självklart den mest iögonfallande förändringen, då startsidan får ett nytt utseende. Främsta anledningen är så klart estetik, det ser trevligare och mer inspirerande ut med en stor snygg bild. Bannern kommer varvas lite mellan att pusha för senaste blogginlägget, och tipsa om äldre inlägg, det hänger lite på vilken nivå jag har tillgång till på bildmaterialet. På mobil är rubriken större och täcker lite mer av bilden, för att vara läsbar, men tror kommer se schysst ut för det mesta ändå.

 

    • Utvalda inlägg-karusell. Under toppbannern ligger nu en ”karusell” som visar utvalda artiklar, både från relativ närtid till långt bak i tiden. Dessa kommer att bytas ut regelbundet och variera fram och tillbaka. Främsta anledningen till detta är att jag vet att jag idag har väldigt många nya läsare som tillkommit de senaste åren, framför allt på engelska sajten, och även om det finns sätt att upptäcka dessa inlägg på kommer det här underlätta markant. Det finns mycket högklassigt innehåll på bloggen som förtjänar att inte hamna i skymundan bara för att det gjordes för en längre tid sedan. Förhoppningsvis kommer även gamla trogna Shoegazing-läsare upptäcka eller återupptäcka gamla grejer som kan vara intressanta. På mobiler ser man enbart ett inlägg, men så rullar övriga fram, och man kan både på mobil och desktop bläddra mellan inlägg med pilarna eller dra i karusellen.

 

    • Fler annonsbanners i artikelflödet. Tidigare har jag haft en sidobanner där de flesta annonsbannersen varit, medan två dykt upp mitt i flödet med artiklar på startsidan. Det har dock inneburit att på mobil har dessa hamnat väl i skymundan, då sidobannern hamnar under flödet på mobilen. Jag har inga betalda artiklar, affiliate-inlägg eller liknande varken på bloggen eller på min Instagram, trots ständiga förfrågningar, vilket gör att det är annonsbanners som är min huvudsakliga inkomstkälla (det är därför ni mer än gärna får använda er av dessa, genom besök och köp som kommer via Shoegazing stöttar ni bloggen). Därför behöver de lyftas fram bättre, vilket gör att det nu tidigare och på ytterligare ett ställe kommer synas två banners i flödet. Det ger också en jämnare fördelning med synligheten, då jag ju tar betalt samma från alla annonsörer och roterar placeringen. Hoppas ni tycker att det är okej med hur annonserna ligger nu och att de inte stör upplevelsen, jag vet själv hur illa jag kan uppleva många sidor där annonserna förstör mycket av besöksupplevelsen, vilket jag inte vill ska vara fallet här.

 

    • Sökknapp i menyn. Nu hittar ni ett förstoringsglas i menyn, så man enklare kan söka efter innehåll. Inte minst på mobil har det varit bökigt innan, då man fått scrolla ner under flödet/artikeln för hitta sökfältet.

 

    • Innehållsmässigt har det också hänt en del. Dels är de olika sidorna som samlar populära inlägg efter Ämnestyp och Inläggstyp uppdaterats, och dels är det stora skobibilioteket nu up to date. De flesta par jag ägt eller äger, över 60 par skor från mängder av olika tillverkare, är samlade med bilder och information om passform och så vidare.

 

    • Forumet uppdaterat. Forumet har krånglat en del det sista. Det mesta har jag lyckats fixa, även om några saker kvarstår (som att det meckar med cache vilket gör att det som lyfts fram som nyaste inlägg på samlingssidan för forumen inte alltid stämmer, ofta visas ett äldre inlägg eller till och med bortplockat spam, så man får gå in i forumdelen för vara säker på om uppdaterats. Hoppas kunna fixa detta också). Saker som har lösts är bland annat att i stora trådar, som skovårdstråden exempelvis, med över 50 inlägg kommer man nu till senaste inlägget när man klickar sig in, istället för alltid behöva börja på förstasidan och sen klicka sig bak.

 

Utöver dessa grejer har det varit lite annat småfix som gjorts, som att det nu går registerara sig för nyhetsbrevet igen även på sidan om brevet och inte bara i popupen, och annat. Ta gärna dig tid och surfa runt på Shoegazing en stund och kanske upptäck nya saker, sektioner etc. som du inte hade kolla på innan. Kom mer än gärna med feedback på ändringarna, och andra saker ni önskar gällande både innehåll och utseende på sajten.

Har ni möjlighet får ni också hemskt gärna bidra till Shoegazings fortsatta möjligheter att skapa bra innehåll, genom att bli Patreon-supporter. Där kan man välja att skänka från cirka 30 kronor i månaden, och är en fin extra inkomstkälla för mig utöver bannerannonserna och den lilla peng jag tjänar på super trunk-eventen. Stort tack på förhand!

Som en liten nostalgitripp, visar jag nedan de olika versionerna som Shoegazing haft sedan start.

Så här såg den första versionen av Shoegazing ut (med undantag för att loggan så klart var annorlunda). Den var på bloggplattformen blogspot, och webbadressen var på den tiden shoegazingpunktse.blogspot.com.

Så här blev utseendet 2013 efter flytten till WordPress och nya adressen Shoegazing.se. Till höger i bild ser ni bannern om en annan stor grej i Shoegazings historia, när jag lanserade engelska versionen av sajten, 2015, som numera återfinns under Shoegazing.com.

Om skulle vara så att ni glömt hur sidan såg ut innan, så var det som ovan. Omgörningen till denna version, med nytt tema och utseende, och med uppdaterad struktur för äldre innehåll, gjordes 2017.