Noriyuki Misawa driver en av Japans största skolor i skotillverkning och har bespokeskomärket Misawa & Workshop, men det är konstprojektet under eget namn som gjort att han fått uppmärksamhet runtom i världen, med fantastiska skoskapelser som inte liknar något annat. Om en dryg månad ställer han ut i London, men Shoegazing har besökt honom på hemmaplan i Tokyo.

 

En knähög knäppkänga som muterats och fått en 40 cm lång förvriden klack. En balmoral boot med tusentals mässingsspikar under sulorna och broguehål fyllda med 24 karats guld. En sko som ser ut som en grinande val som sytts ihop av tre vintage-bespokeskor av legendaren Nikolaus Tuczek. Det där är några av de konstskor som Noriyuki Misawa gjort, och som synes är det svårt att beskriva dem i text. Se till att ta en ordentlig titt på bilderna här i reportaget, det är verken värda.

En ambitiös och mycket läcker skapelse.

Många, många läderlager i den här klacken.

Midjan är träpliggad, en teknik som Noriyuki Misawa är extra förtjust i inte minst tack vare dess estetik.

Balmoral boot med sula dekorerad med mässingsspik.

De små broguehålen har i vissa fall fyllts med guld.

Tre par Tuczek-skor har tillsammans blivit en sorts skoversion av Frankensteins monster.

I utkanten av Tokyos skodistrikt Asakusa, på en smal gata med främst lägre bostadshus, har Noriyuki Misawa sin lilla workshop. Här arbetar han tillsammans med sin fru Yukie Misawa som syr ovanlädren, och för tillfället två lärlingar. Misawas verksamhet är uppdelad i tre ungefär lika stora delar, dels konstprojektet som han gör under eget namn, dels traditionella bespokeverksamheten Misawa & Workshop, dels en skola i skotillverkning, som vi ska gå in på mer längre fram. Här i workshopen görs de vanliga bespokeskorna och här utvecklas och tillverkas de olika konstskorna. Just nu håller han på med en sko som patineras med rost.
– Det var lite knepigt att få till behandlingen av lädret så att rostangreppet blev lagom, säger Noriyuki och visar upp en läderbit som ser ut som om den förkolnats, där rosten bara förstört alltihop.
Efter några försök fick de dock till balansen, de olika delarna till skon ligger på ett vitt papper och den rostbruna färgen ser faktiskt riktigt vacker ut. Rosten ska få växa ett tag till innan skorna sätts ihop, och sedan behandlas lädret för att bromsa fortsatt rostbildning.

Läderbitar som ligger och rostar, och sedermera ska bli en sko.

Ett av de första försöken med rostbehandling av lädret, som synes inte alls lyckat.

Noriyuki Misawa.

Noriyuki Misawa har ända sedan barnsben haft ett intresse för konst, men när han skulle börja universitetet blev ämnet engelsk litteratur. Vid sidan av studierna jobbade han extra i en skobutik, och det var här han fick upp ögonen för skodon, och vad de kan vara.
– Jag hade aldrig egentligen reflekterat över skor innan dess, men jag blev snabbt dragen till dem. Här fick jag också höra om möjligheterna att göra skor för hand, och kände att det var något jag var tvungen att utforska närmre, säger Noriyuki.
Han flyttade därför in till Tokyo och Asakusa, en stadsdel där mycket av Japans skotillverkning fortfarande sker, och här gick han en utbildning i skotillverkning hos en bespokeskomakare. Han spenderade sedan fyra år som först lärling och sedan maker här.
– Det var en perfekt läroperied, här fick jag med mig en baskunskap i hur man gör skor, olika tekniker och så vidare, som jag kunnat plocka ifrån genom åren.

En del av Noriyuki Misawas workshop.

Arbetsbänk.

Ett av alla skokonstverk.

För att vidga vyerna åkte han sedan till Europa och bodde 1,5 år i Wien, där han bland annat var verksam hos bespokeskomakaren Materna, men också tillbringade tid ihop med en skodesigner som jobbade för olika modemärken.
2011 flyttade han hem igen, och startade upp sin egen workshop. Redan direkt hade han ambitionen att inte bara göra vanliga bespokeskor, utan att experimentera med olika konstnärliga varianter av skoskapelser. Han tillbringade mycket tid med olika experter på diverse områden som karvning av läder, arbete med bladguld, infärgning och så vidare. Hans första konstskor kallade han Furniture shoes, de ser mycket riktigt ut lite som en gammal japansk möbel, med bakkappa likt en fåtölj.
– De är fortfarande speciella för mig, det är alltid första paret. Annars är jag i regel mest nöjd med de jag gjort senast, säger Noriyuki, och visar upp ett par som han nyligen avslutat, inspirerade av fioler med många designelement från det eleganta instrumentet.

Noriyuki Misawas första konstskor.

Tolkning av historiska egyptiska sandaler, med riktig bladguld.

En känga med massvis med hantverkstekniska detaljer.

Hittills har han skapat ett 20-tal olika verk med olika ingångar på skor, ofta speciella par eller enstaka skor, men han har också andra sorters konstverk som till exempel en hög med skor som ”förstenats”, genom att bakats in med gips och behandlat för att likna sten. Att titta på Noriyuki Misawas konstskor är lite av en upptäcksfärd. Dels är det vackra och intressanta föremål, men för mig personligen är det det fantastiska hantverket som är allra intressantast.
Han har ställt ut i bland annat Tokyo, Cannes, Singapore och New York, och nu 3-7 december har han en soloutställning på Sway Gallery på 70-72 Old Street i London.

Tar du steget över och börjar titta på hyllorna där han har vanliga bespoke samples, är det betydligt vanligare saker du får uppleva. På herrskosidan är det mestadels traditionella modeller, med ganska lågmälda lästformer som tydligt signalerar hans japanska skolning. Det är välgjort, särskilt hans senare samples, med fina detaljer som sulsömmar på 16 spi (stygn per tum) och liknande.
– Kunderna för bespoke är nästan uteslutande japaner. Det handlar säkert om en kombination av att inhemska kunder är de som mest uppskattar min stil, samt att jag aldrig egentligen marknadsfört bespokesidan internationellt eller haft trunk shows utomlands, säger Noriyuki.
Just den här clashen mellan en workshop som vilken som helst och de här i många fall galna konstverken är klart inspirerande, det är en speciell plats där man kan spana runt och upptäcka nya intressanta saker hela tiden.

Ett exempel på Noriyuki Misawas vanliga bespokeskor, som går under namnet Misawa & Workshop.

Tät sulsöm.

En lite mer vågad modell, en sorts spectator eller gladiator.

Lazyman i svart.

Fin sula.

En kort promenad från workshopen, in i kanske världens minsta hiss, på femte våningen i ett kombinerat bostads- och kontorshus, hittar vi den sista tredjedelen i Noriyuki Misawas verksamhet: skotillverkningsskolan. När jag är på besök är det helgdag i Japan, vilket innebär att det är knökfullt i ”skolsalen” då många utav deltagarna går kvälls- och helgkurser utöver vanliga arbeten. En heltidsanställd kursledare håller i trådarna, även om Noriyuki är här så ofta han hinner. Då ”eleverna” tas om hand helt individuellt och är på olika nivåer erfarenhets- och kunskapsmässigt, är det en krävande verksamhet.
– För mig är utbildningssidan den allra mest stimulerande. Jag älskar att vara lärare, och föra vidare den kunskap som jag fått till mig från andra bespokeskomakare till nya förmågor.

Några av de som lär sig skotillverkning hos Noriyuki Misawa.

Sulsöm.

Noriuyki Misawa har skrivit en väldigt detaljerad guide till skotillverkning för hand, där alla steg visas i bild och text. Finns än så länge bara på japanska, förhoppningsvis kommer en engelsk version.

En av skorna som man får följa tillverkningen av i boken.

Bespoke samples.

Undersida.

Full brogue.

Sula med kontrasterande finish på lädersulan.

Notera den eleganta ramen som löper längs undersida och bröstkant på klacken.

Fint gjord klack.

Noriyukis workshop.

Noriyuki och Yukie Misawa.

Lästvägg.

Maskiner och gamla och pågående projekt.

Hans senaste skokonstverk, inspirerade av fioldesign.

Klackformen har tydliga drag från violiner.

Svepande former.

Återigen bladguldsdetaljer.

Damsko som fick pris i Tyskland.

Läckra damkängor.

Förstenad sko.

Skon som är gjord utav tre olika gamla bespokeskor av Nicolaus Tuczek.

Sulsöms-grinet.

Mycket arbetad insida.

Närbild. Fantastiskt hantverk.