Det här inlägget blir mer personligt än vad det brukar vara, då det handlar om att jag inom kort återigen ska börja jobba i skobranschen. Från och med september kommer jag att börja jobba för den svenska nätbutiken Skolyx. Tankar om detta nedan.

 

Ni som följt Shoegazing under en tid vet att jag för ungefär 3,5 år sedan började jag jobba som konsult för svensk/italienska Italigente, och något år senare började på heltid för dess ägare Kavat där jag jobbade med deras näthandel och drev Italigente. Kavat renodlade sedan sin verksamhet och slutade med både dammärket Blankens och Italigente, det och ett par andra anledningar gjorde att jag gick vidare och har sedan cirka 1,5 år jobbat på Corporate Communications-avdelningen hos Volvo Cars. Nu har jag dock lockats tillbaka till skobranschen igen.

Skolyx nyligen lanserade egna linje med randsytt under 2 000 kronor.

Nätbutiken Skolyx inledde sin verksamhet för cirka 6 år sedan med att sälja skoblock av cederträ. Den har sedan dess vuxit för varje år som gått, och idag har butiken förutom skoblocken stort utbud av bland annat skovård, skotillbehör, accessoarer och inte minst skor. Först från spanska Yanko, numera också under eget märke och snart nya spanska mellanpristillverkaren TLB. Emil Jansson som grundat butiken vill nu växla upp det hela lite och sälja mer även internationellt.

Så, den 1 september börjar jag jobba 80 procent på Skolyx. Jag kommer vara med och driva nätbutiken vidare med produktutveckling, mer content, marknadsföring och så vidare. Det ska bli väldigt roligt att jobba nära spanska TLB-fabriken på Mallorca, och också titta på att utveckla utbudet av skovårdsprodukter av olika slag. Jag har under åren hjälpt Emil på olika sätt, precis som jag gjort med många andra både i Sverige och internationellt, med tips och råd, kontakter, input och så vidare. Jag har gillat hans inställning att våga satsa på många nya grejer och hela tiden återinvestera i företaget och dess produkter. Jag har fått både innan och efter Italigente/Kavat andra jobberbjudanden inom skosfären, men av olika anledningar är det inget som känts rätt för mig. Därför kul det här dök upp, där Emil också har rätt inställning till mitt arbete med bloggen.

Loafer från nya spanska märket TLB som Skolyx snart börjar sälja (även översta bilden).

För de övriga 20 procenten av en heltid kommer jag att arbeta för Shoegazing. Det ska bli fantastiskt att inte bara behöva jobba kvällar och helger med bloggen och de events jag anordnar. Att jobba heltid (ofta klart mer än så), ha två barn och Shoegazing har varit väldigt slitigt, det är bara att erkänna. Jag har inte haft den tid jag önskat, inte kunnat göra de två inlägg i veckan jag vill göra, inte kunnat svara på alla mailfrågor jag får från läsare, och så vidare. Visst, en arbetsdag i veckan kommer inte innebära någon revolution i vad jag åstadkommer på Shoegazing, men förhoppningsvis får det mitt liv lite mer balanserat och jag orkar hålla igång det hela bra framöver.

Att jag nu blir partisk med ett företag och några märken, det förstår jag vissa kan se som problem, men jag upplevde med Italigente att det fungerade alldeles utmärkt. Att jag är öppen med det är så klart en förutsättning, det är exempelvis därför jag går ut med det här flera månader innan jag egentligen börjar jobba för Skolyx. Och som faktumet var under åren jag jobbade med Italigente, så kommer jag fortsätta att hylla konkurrenter till Skolyx och dess märken, om de förtjänar det, och skriva mindre bra om de jag upplever inte håller måttet. Förhoppningsvis kommer ni fortsätta se att det fungerar och ha förtroende för Shoegazing.

Några av Skolyx egna modeller, självklart med Skolyx skoblock istuckna.

 

 


 

 

En till artikel jag skrivit för Carl Magazine publicerades nyligen, den här gången handlar det om varför det är värt att lägga pengar på traditionellt konstruerade kvalitetsskor. Läs artikeln här (notera att jag inte skrivit rubriken).