För ungefär 1,5 år sedan lanserade brittiska Loake sin nya topplinje 1880 Export Grade. En serie i nedre mellanprissegmentet som efterfrågats av många av företagets kunder. Här en stor recension.

 

Huvudrollen i följande artikel.

FAKTA:
Märke: Loake
Modell: Hanover
Färg: Onyx Black
Läst: Tower
Storlek: UK10 standardvidd
Sula: Enkel lädersula
Pris: 3 700 SEK (skorna är recensionsex från Loake)

 

Tillverkaren

Brittiska Loake är en av de mest väletablerade tillverkarna av Goodyear-randsydda kvalitetsskor i världen. Grundat 1880 i staden Kettering, Northampton, som idag fortfarande är familjeägt med Andrew Loake på VD-posten. I fabriken i Kettering tillverkar man ungefär 4 000 par skor i veckan, det är linjerna Shoemaker, 1880 och då 1880 Export Grade, medan man i sin fabrik i Indien tillverkar cirka 2 500 par i veckan av de billigare linjerna L1 och Design Loake. En del av dessa är också Private Label-skor för andra sko- och klädmärken.

Från Loakes fabrik, och avdelningen där Export Grade putsas för hand.

Loake är allra störst på hemmamarknaden, där man också har en hel del egna butiker, bland annat på skogatan nr 1, Jermyn Street i London. Nyligen öppnade man sin första egna butik i Sverige också, på Humlegårdsgatan i Stockholm i Skoaktiebolagets gamla lokal. Skorna som Loake gör är överlag klassiskt brittiska, med främst traditionella modeller.

Några fler av modellerna från 1880 Export Grade-linjen.

 

 

Beställningsförfarande

Loake 1880 Export Grade är än så länge bara tillgängliga på begränsat antal marknader. I England är det bara i ett par av Loakes egna butiker (inte ens webbshopen) som de säljs, och i övrigt är det ett fåtal marknader i Europa som har dem, där Sverige är en av dem. Sverige är faktiskt Loakes största exportmarknad, och Skandinaviska agenten Filip Hallerfelt har varit en av de drivande i arbetet med att ta fram Export Grade-serien. Det är här på hemmaplan som efterfrågan på en finare linje från märket varit som störst. Här säljs de dels då av Loake själva, dels hos flera återförsäljare runtom i landet, olika skobutiker och skomakare.

Insidan.

Export Grade-linjen görs på är en nyutvecklad läst med assymmetrisk, mandelformad tå. Fyra modeller ingår inledningsvis, dels klassiska oxfordmodellerna en plain cap toe, en adelaide och en austerity brogue, plus en wingtip derby, som kommer i svart eller några olika bruna nyanser, i något fall burgundy och brun mocka. De bruna modellerna har en rätt fin burnishing.

 

 

Allmänt om skorna

Hanover är 1880 Export Grade-linjens obligatoriska plain cap toe oxford, här i svart. De har en så kallad swan neck-söm längs snörningen som många uppskattar. Lästen Tower är som nämnts assymetrisk formad med rundad, lite smalare tå. Sulan har en öppen kanal med svagt välvd midja. De levereras i en vinröd kartong med två vinröda skopåsar.

Klassiskt så det förslår, med aningen mandelformad tå.

Framifrån.

Vad skorna levereras med.

 

 

Konstruktion och material

Export Grade är ett tydligt steg upp mot vanliga 1880-linjen, både vad gäller konstruktionsdetaljer och material. Lädret har en högre specifikation, och det svarta boxkalvlädret mina skor är gjorda av är mjukt och smidigt med jämn, fin yta. Vecken som bildas är tunna och fina, ser ut som det ska. Alla Export Grade har en slutputs som görs för hand så redan ur lådan blänker de rätt fint. På bruna skor görs en burnishing som ger djup i tonen.

Fin nivå på lädret. Notera den eleganta lösningen för skyddsflärp nedtill vid snörningen, där vampen skurits ut för att fortsätta upp och täcka förstärkningssömmen.

Sulkanten är skuren relativt tajt och har en trevlig rundad form, med ganska täta stygn, det ger ett nätt och elegant intryck. Sulan har fortfarande öppen kanal, men är mer arbetad än vanliga 1880 och har en lite välvd midja som är smalare och har rundade kanter som förstärker nättheten. Byggnivån är som det ofta är med brittiska skor klart stabil, det är snyggt och prydligt utfört. Den främsta bristen konstruktionsmässigt är i min mening att man fortfarande har en hälkappa i celastic (plastimpregnerad textil), en av de finaste varianterna av sådana som finns visserligen, men jag hade gärna sett att man använt salpa/leather board (läderslipdamm sammanpressat ihop med lim).
Om man jämför med andra konkurrenter som Carmina eller Crockett & Jones Benchgrade så står sig Loake 1880 Export Grade fint i mina ögon, de är till och med bättre på vissa punkter, men har andra delar där de ligger bakom. Det är bland de mer prisvärda brittiskt tillverkade skorna skulle jag säga, en del i det är att nåtlingen (ihopsättningen av ovandelarna) görs i Loakes indiska fabrik, det gör att man kan hålla nere priset lite.

Sulkanten från sidan, där man ser hur den fasats av för en rundare form och ligger relativt tajt skuren.

Kanten vid midjan är tajtare och mer rundad än på vanliga 1880.

Undersidan med öppen kanal och svagt välvd midja.

 

 

Passform

Loake är generellt relativt stora i storleken, det gäller även Tower-lästen. Jag har UK10 i Tower, normalt har jag UK10,5 i de flesta tillverkarnas läster. Den är annars relativt normal i insteg, vidd och storlek i hälen, aningen längre med tanke på den mandelformade tån. Hålfotsstödet är lite bättre än i Loakes vanliga läster upplever jag. Jämfört med referenslästen Loake Capital så är Tower lite tajtare i häl och hålfot, i övrigt aningens större i storleken om du jämför rakt av med motsvarande.

Skorna är som ofta med brittiska skor ganska hårda när de är nya, krävs lite tid att gå in dem, men de mjuknar bra och blir snart bekväma.

Hålfoten går in lite mer än på Loakes vanliga läster.

Klackhöjden är åt det lägre hållet.

Tower-lästen påminner lite om Edward Greens 82-läst.

 

 

Sammanfattning

Loake 1880 Export Grade är utmärkta skor för pengarna, med material och hantverk som bortsett från den öppna sulkanalen är i nivå med skor som ofta kostar mer. Det är ett utmärkt nästa steg för den som provat populära 1880-linjen men kan tänka sig att lägga lite mer för ännu finare skor. Vet också att mottagandet varit väldigt bra bland kunder som köpt skorna. Förhoppningsvis kan Loake-fabriken utöka produktionen av linjen så de blir tillgängliga på fler ställen framöver.

Bild på skorna efter kanske tio användningar.

Avslutar med lite fler bilder på skorna.