Jag är just nu i Japan, och bland annat besöker jag här flera skofabriker, som kommer figurera i reportage framöver. Först ut är Scotch Grain, en relativt stor modern fabrik i utkanten av Tokyos skodistrikt Asakusa.

 

Asakusa är Tokyos välkända skocentrum, där massvis av främst små firmor som jobbar med olika typer av skor håller till, och precis på andra sidan Sumidafloden huserar Scotch Grain. Utspritt i tre olika byggnader i de relativt låga husen – kontor, preparering av sulor och klackar, och den större huvudfabriken. Alla byggnaderna ligger dock inom en radie av kanske 70 meter, och de ses allihop i lunchrummet i huvudbyggnaden varje dag. På ena fasaden ut mot en större väg hänger en billboard från när företaget firade 50-års jubileum nyligen. Scotch Grain är allmänt sett som en av de mest välskötta skofabriken i Japan, både rent fysiskt och affärsmässigt. Det märks också när du kommer hit. Deras showroom är snyggt och prydligt med ett urval av deras utbud på display. Och fabrikslokalerna är lika prydliga dem, med en stor andel nya moderna maskiner.

Utsidan av den stora huvudbyggnaden.

Inuti densamma.

Preparering av bindsulan med kanvasremsan som Goodyear-sömmen sys i.

Lästerna är i olika färger för olika storlekar, för att enkelt kunna skilja storlekarna åt.

VD Masakazu Hirokawa.

Hirokawa Shoes co. Ltd. som är företaget bakom varumärket Scotch Grain startades 1964. Idag drivs det av grundarens son, Masakazu Hirokawa, som är VD för bolaget. Han började jobba inom företaget för 40 år sedan, och har vigt sitt liv åt det.
– På den tiden tillverkade vi bara skor åt andra varumärken, och det var både limmade, durksydda och maskinrandsydda. Sedan dess har vi sakta men säkert renodlat verksamheten till där vi är idag, säger Masakuzu Hirokawa.
Han beskriver tre olika händelser under åren som varit särskilt viktiga för företaget. Först och främst lanseringen av egna varumärket Scotch Grain 1978. Det gav en helt annan tyngd till fabriken och bättre möjligheter att ha kontroll över produkter och tillverkning, istället för att rakt av vara beroende av vad andra ville ha från dem. Sedan millenieskiftet har man uteslutande tillverkat Scotch Grain, och lämnat Private Label därhän, och därmed fokuserar man också helt och hållet på Goodyear-randsytt.

Högar med sulor.

Klackar byggs i fabriken, alla helt i läder även för billigaste linjen.

Alla linjer har också hälkappor i salpa/leather board.

Fabrikschefen Shigeru Suzuki.

Den andra viktiga punkten i företagets historia var när man öppnade sin första egna Scotch Grain-butik, detta 1990 i stadsdelen Shinbashi mitt i Tokyo.
– I och med egna butiken stärkte vi både varumärket, samt så klart fick större marginaler på det vi sålde själva. Med den tuffa konkurrens som råder på den här marknaden, har det varit en viktig del i att vi klarat oss så pass bra som vi har gjort, säger Shigeru Suzuki, chef för företagets tillverkning.
Butiken flyttade sedan några kilometer norrut, till Ginza, och är idag fortsatt företagets flaggskeppsbutik. Utöver den har de ytterligare tre butiker, två i Tokyo och en i Osaka, plus fyra stycken outlet-butiker.

Starten av den första outlet-butiken 2000 räknar de som den tredje viktiga händelsen i företagets historia.Masakuzu Hirokawa förklarar:
– På den tiden hade vi stort lager med bland annat mängder av gamla modeller och andrahandssortering som vi inte kunde göra oss av med på något bra sätt. Med outletbutikerna kunde vi se till att vi verkligen fick, och fortfarande får, ut allting.
Idag säljer man cirka 80 procent av alla skor man producerar i egna butikerna, varav ungefär fem procent i sin webbshop. Den räknar man med kommer ta en större andel. I övrigt är det framför allt lyxvaruhus som Isetan Men’s och Seiibu som säljer deras skor, de främst billigaste linjen som ligger på cirka 2 100 kronor (30 000 yen). De har sedan flera olika linjer med olika nivåer på konstruktionsdetaljer och material, Odessa kostar omkring 2 900 SEK (40 000 yen), Imperial på cirka 4 300 kronor (60 000 yen), och så en MTO-linje som ligger på 7 200 SEK (100 000 yen).

Tån pinnas i ny maskin.

Midjan pinnas för hand.

Här har hälen pinnats.

Randsömmen sys.

Efter fyllning så sys sulan dit. Här en gummisula.

Inne i läderlagret hittar man foderläder från Bangladesh och en en hel del japanskt garvat kalvläder, plus europeiska hudar för de dyrare linjerna. Längs med hela fabriken är det sedan minst två ”linjer” vid varje station, så att man aldrig blir stillastående om exempelvis en maskin skulle krångla eller liknande. På de här tre våningarna trycker man igenom mellan 2 000-2 500 par skor i veckan, vilket är en hel del, inte långt efter de stora fabrikerna i Northampton.
– Det faktum att vi nu bara tillverkar Goodyear-randsydda skor och till största delen för egna butiker, ger oss bra effektivitet och bra kontroll på hela kedjan, säger Shigeru Suzuki, och tillägger
– Det är vad som gör oss rustade för framtiden.

Sulor med infällt tågummi.

Dekorering av sulan.

Våningen där bottningsarbetet görs.

Trimning.

Färdigbyggda skor, redo att gå ner till våningen för finisharbetet.

Storleken stämplas in.

Arbetar med sulkanten.

Vidare arbete med kanterna.

Logostämplar.

Finishvåningen.

Nästan färdig undersida.

Packat och klart.

MTO-linjen i företagets showroom.

Lite annorlunda mönster.

Svart balmoral oxford från Imperial-linjen.

Närbild på randovansidan.

Sulan.

 

För den som undrar, vinnarna i förra veckans tävling presenteras på söndag.