Jag träffar regelbundet på människor från skovärlden och pratar om saker som kanske inte passar i ett reportage eller rör någon nyhet eller liknande, men som ändå kan generera intressanta inlägg, därför startar jag nu en ny artikelserie med intervjuer av folk från skobranschen. Först ut är Marco Facchinetti, Milano-bon som tog över företaget när vännen Riccardo Bestetti gick bort förra året.

 

Jag har skrivit om Riccardo Bestetti vid flertalet tillfällen här på Shoegazing, bland annat i den här stora köpguiden till märket (observera att priser etc inte är helt uppdaterade där, inlägget har några år på nacken). Senast var det av en betydligt tristare anledning, när Riccardo Bestetti i oktober förra året tragiskt gick bort efter en allvarlig lungsjukdom, inte ens 50 år gammal. Ganska snart stod det klart att märket skulle drivas vidare, och vid rodret nu klev Marco Facchinetti in, en av Riccardos närmsta vänner sedan ett par decennier.
– Jag har velat ta allt det som gjorde märket Riccardo Bestetti så älskat av många, designen, passformen, hantverket, och lägga till en ökad professionalism i hur företaget drivs för att ta det vidare, framåt, berättar Marco Facchinetti när jag träffar honom i veckan under en trunk show på Spiga 3 i Göteborg, märkets svenska återförsäljare.
Han är här bara över dagen mest för att göra fittings och leverera skor till tidigare kunder, morgonen efter flyger han till USA för flera trunk shows på olika platser. Det är tredje vändan till USA bara i år, förutom två vändor till flera länder i Asien och flera trunk shows i Europa. Marco Facchinetti har tagit över stafettpinnen från Phillip Car på Saint Crispin’s som herrskobranschens meste globetrotter.
– Jag satsar hårt på det här nu under en tid för att bygga upp en bra kundbas och göra varumärket mer känt, säger Marco.

Marco Facchinetti.

Sample skor under trunk showen hos Spiga 3.

Penny loafer i mörkbrunt läder.

Marco Facchinetti bor i en lägenhet mitt i Milano, när han då inte är ute och flyger och far eller besöker sitt semesterhus på Hawaii. Han är stadsarkitekt och akademiker, bland annat assisterande professor i stadsplanering vid Italiens största tekniska universitet Politecnico i Milano. Han driver sedan många år tillbaka företaget The Blossom Avenue, som har verksamheter inom flera olika områden, många kopplade till stadsplanering i olika former, och han har också jobbat och forskat mycket om hur innovationer kan ändra hur folk jobbar och tillverkar produkter.
– Jag har länge haft ett stort skointresse, och för drygt 20 år sedan ville jag ha ett par cowboy boots. Då kom jag i kontakt med Riccardo Bestetti, som precis kommit tillbaka till Milano efter att ha lärt sig göra boots och skor i USA. Vi blev ganska snabbt nära vänner, och jag har varit med under hela hans resa sedan dess, berättar Marco Facchinetti.
Det var en tuff period när Riccardo Bestetti blev dålig. Han låg inlagd i flera månader innan sin bortgång, och familj och vänner slets mellan hopp och förtvivlan. Tillslut orkade inte Riccardos kropp kämpa emot sjukdomen.
– Dagen innan han gick bort blev jag uppringd av hans mamma, säger Marco. Hon kunde inte tänka sig att se sin sons livsverk, hans skoföretag, gå under med honom, och önskade att jag skulle driva det vidare.
Vad tänkte du när du fick frågan?
– Jag sa ja direkt. Det kändes som en självklarhet, även om jag egentligen inte visste exakt vad jag sagt ja till. Men jag hade varit så nära Riccardo, både som person och när det gällde hans skor, att jag inte kunde säga nej.

Sula på MTO-sko.

En av Bestettis mest kända modeller är gladiatorn.

Clean klack.

Under Riccardo Bestettis sjukdomsperiod hade företaget blivit lidande och blödde ekonomiskt, så det första Marco Facchinetti fick göra var att ordna upp den ekonomiska situationen. Tillsammans med Riccardo Bestettis fru satte han sedan upp en plan för framtiden, och skred till verket. Ett av Bestettis stora problem hade varit långa leveranstider, han och de tre anställda han hade i den lilla fabriken i Vigevano utanför Milano klarade helt enkelt inte av att möta efterfrågan. Marco flyttade därför fabriken till ett annat område med stark skotradition lite närmre Milano, så man enklare skulle kunna hitta anställda, och gick ut och gjorde en ambitiös rekrytering med sex nya anställda.
– Alla har sin egen del i produktionskedjan, och vi har jobbat hårt för att effektivisera hela produktionen. Vi vill inte sänka kvaliteten, det är enkelt att göra billigare skor och sälja mer, men då hamnar vi i segment med betydligt tuffare konkurrens. Vi vill behålla kvaliteten, eller höja den, men göra det på ett mer effektivt sätt än det gjordes tidigare. Det är en utmaning, varje par skor har sina brister, vi jobbar med att förbättra detta hela tiden.
Var ser du företaget Riccardo Bestetti i framtiden?
– Jag hoppas vi kan vara en nagel i ögat på de större tillverkarna i premiumsegmentet. Det finns inga ambitioner att bli jättestora, självklart vill jag att företaget ska vara lönsamt, men fokus är på att tillverka bra skor och erbjuda bra service.

En fittingsko provas.

Lästerna som erbjuds för MTO, och är utgångspunkterna vid Novecento-beställningar. Varje läst har man nu utvecklat en asiatisk version av som passar deras fötter bättre, vilket varit mycket uppskattat.

Butterfly loafer i alligatornubuck.

Tvåtonsadelaide.

Träpliggad midja.

Blåa skor.

Fin derby.