Det är kanske de bäst gjorda skorna jag någonsin sett, med en precision i arbetet som är extremt imponerande. Skorna det handlar om är en liten serie som tillverkades av Crockett & Jones fabrik till en Internationell hantverksställning i Turin 1911. Berättelsen om dessa och bilder på flera av dem i dagens inlägg.

 

Kvaliteten på fabrikstillverkade skor var mycket hög kring förra sekelskiftet, och många av de allra duktigaste hantverkarna jobbade för fabrikerna, antingen som anställda eller som frilans. Crockett & Jones fabrik var en av de stora redan på den tiden, och inför en stor internationell hantverksutställning i Turin, Italien, 1911, bestämde man sig för att göra en rejäl satsning för att visa upp sin nivå. En liten serie skor tillverkade helt för hand, med det bästa lädret de kunde få tag i (på den här tiden var materialkvaliteten generellt betydligt bättre än den är idag), av deras bästa på de olika momenten. De är med andra ord inte representativa för hur C&J:s skor ut till konsument såg ut på den tiden, men visade vad man var kapabla till.

Sulan på skon ovan.

De flesta av skorna som gjordes finns att beskåda i showroom som ligger i fabriksbyggnaden i Northampton. Serien består av en blandning av olika modeller. Den som fick störst uppmärksamhet på utställningen 1911 var en slipper med ett avancerat mönster på ovandelen som var nåtlad för hand, den fick första pris i en av utställningens tävlingsklasser. De som imponerade mest på mig var ett par rätt klassiska oxfordskor med små detaljer som rundad gimping och bredare avstånd mellan sömmar etc. De handsydda avlappssömmarna är tajta och mycket prydligt gjorda, midja och klack kliniskt utförda, och så vidare. Skor jag kunde sitta och närstudera hur länge som helst kändes det som.

Skon som vann en av klasserna i den stora hantverksutställningen i Turin.

Diplomet för skorna ovan.

En annan av mina favoriter. Det är svårt fånga läderkvalitet på bild, men betänkt att det här alltså är skor som är över hundra år gamla, visserligen aldrig använda och säkerligen vårdade emellanåt, men de står öppet på en hylla och fortfarande är lädret otroligt mjukt, lent och fint. Porerna är oerhört täta, djuren som hudarna kom från på den här tiden var betydligt mindre än vad som är fallet när vi pratar om kalvläder idag.

Närbild på sulkanten, tyvärr inte med bästa skärpa.

Fin knäppsko.

Hög spi (stygn mer tum), som blir extra läcker när sömmen är kontrasterande.

Fler utställningsskor.

Bild på ett par produktionsskor från samma tid, som inte var så dumt gjorda de heller.