Nu är det färdigt, världens största frihandelsavtal som berör 30 procent av världshandeln, mellan EU och Japan. Det träder i kraft redan om två månader, i februari, och innebär att all tull direkt tas bort på japanska skor som säljs här. Här går jag igenom närmre vad det innebär för skobranschen i respektive region.

 

Sedan 2013 har EU och Japan arbetat för att få frihandelsavtalet på plats, och i veckan skrevs det så under slutgiltigt. Det enda som återstår nu är att det ska ratificeras av alla EU:s medlemsländer och Japan, vilket mest är en formsak. Det ska alltså till största delen träda i kraft i februari 2019, då man vill ha det klart innan den nuvarande kommissionens mandat tar slut. Du kan läsa allt om avtalet här, men här kommer jag då sammanfatta vad det innebär för skobranschen.

Om vi börjar med vad som är mest intressant för gemene man här i Sverige, så är det att alla tullavgifter tas bort helt för japanska skor som säljs hit till EU. Det innebär både att det blir billigare för kunder att köpa direkt från Japan, antingen på nätet eller vid resor dit, och att det blir billigare och enklare för återförsäljare att importera japanska skor och sälja i EU. Då momsen ligger på låga åtta procent i Japan kommer det ändå bli ett lite högre pris här i Europa, men skillnaden minskar så klart.

Såna här godbitar från Kanpekina/Perfetto, som kostar under cirka 4 500 kronor i Japan, kommer inte behöva kosta mycket mer här i Europa från februari.

Såna här godbitar från Kanpekina/Perfetto, som kostar cirka 4 500 kronor i Japan, kommer inte behöva kosta mycket mer här i Europa från februari.

Åt andra hållet, för europeiska skor som säljs i Japan, är det lite annorlunda. Då Japan har en relativt stor inhemsk produktion av skor fortfarande, och konkurrensen redan idag är stor från europeiska tillverkare, är det här ett av de områden där det kommer det bli en mjukare utfasning av tullarna. Idag är tullen 30 procent, den minskas direkt till 21 procent i februari, för att sedan under en tio års period trappas av till noll. Det här gäller även på läder, vilket underlättar för japanska skotillverkare att importera europeiskt läder, vilket man ofta gör för de finare skorna.

Spanska Magnanni säljer mängder med skor i Japan.

Spanska Magnanni säljer mängder med skor i Japan.

Vad kommer det här innebära för branschen för klassiska skor och bespokeskor på de respektive marknaderna då? Svaret är sannolikt att det inte kommer ske något dramatiskt på kort sikt, men att det på lång sikt kan ske en hel del förändringar.

För japanska tillverkare är det nu viktigt att etablera sig i Europa, något väldigt få gjort hittills. Det är nödvändigt att tullarna tas bort helt åt det här hållet för att göra detta möjligt, och myndighetsfinansierade satsningar som Japan Shoes Export Platform, JSEP, som jag skrivit om tidigare och som varit med på super trunkarna i både London och Stockholm, är en viktig faktor för lyckas med detta. De ställer också ut på mässor som Pitti Uomo och Micam, vilket även flera andra japanska märken börjat göra nu. Som jag lyft fram tidigare så är japanska märken, både fabrikstillverkade och bespoke, generellt väldigt prisvärda och håller en hög nivå sett till vad de kostar i hemlandet, vilket då kommer gå igenom i Europa på ett annat sätt nu.

På Isetan Men's gigantiska skoavdelning står redan idag europeiska märken för drygt hälften av utbudet.

På Isetan Men’s gigantiska skoavdelning står redan idag europeiska märken för drygt hälften av utbudet.

I Japan har som sagt europeiska märken redan idag en ganska stor del av marknaden, då japaner generellt är väldigt förtjusta i europeiska och amerikanska produkter. Även om de får betala mer för dem. När det på sikt då kommer att jämnas ut prismässigt så kommer det bli ännu tuffare för japanerna själva att konkurrera i hemlandet. På RTW-sidan kommer sannolikt en del fabriker att tvingas stänga, det är redan idag tufft för många och får man inte igång försäljning internationellt är det svårt klara sig. Bespokeskomakarna har även de en hård konkurrens idag, där det framför allt för nya aktörer blir en kamp att överleva. Det kommer sannolikt bli så att de redan etablerade kommer att fortsätta växa och använda fler frilansare för att kunna hålla möta efterfrågan, och att nya bespokeskomakare i högre utsträckning får jobba för de stora.

Skostadsdelen Asakusa i Tokyo kommer förmodligen se annorlunda ut om 10-15 år. Idag finns massa små och stora aktörer överallt här, men på sikt blir det sannolikt mer som i Europa, de stora klarar sig medan de små i många fall får lägga ner. Det här är en utveckling som inte nödvändigtvis hade sett annorlunda ut om frihandelsavtalet aldrig trätt i kraft, det har gått åt det hållet ändå. Kanske är det en öppning mot Europa som blir räddningen för många japanska skotillverkare? Framtiden får utvisa detta.

Scotch Grain är en av de större och mest framgångsrika fabrikerna för Goodyear-randsydda skor i Asakusa, Tokyo.

Scotch Grain är en av de större och mest framgångsrika fabrikerna för Goodyear-randsydda skor i Asakusa, Tokyo.